Så länge du inte är Adidas, Ferrari eller SAS måste du ge dina besökare viktig at-a-glance-information direkt på startsidan. Ni måste ge besökaren en hisspitch och förklara vem ni är, varför ni är bäst och varför besökaren inte ska klicka på ”Bakåt” tillbaka till Googles sökresultat.
Vad är at-a-glance-information och varför ska jag bry mig?
Undersökningar visar att en besökare på en hemsida reagerar väldigt likt hur en besökare på en pub reagerar. På några få sekunder har hen bestämt sig för att hissa eller dissa er sajt, och därmed också ert företag. Snygg design och tilltalande bilder är givetvis viktiga faktorer, men i många fall handlar det om att besökaren måste förstå och kunna ta till sig information om ert företag och era erbjudande. Och som sagt, beslutet görs på några sekunder.
Undvik fallgroparna med 5 steg
Vem ni är och vad ni erbjuder är alltid det viktigaste ni har. Om inte kunden förstår vem ni är kommer tröskeln för att gå vidare på er sajt att öka drastiskt. Låt mig ta ett exempel:
Sajten är svenska telekomföretaget Doro. Exemplet är bra för de producerar huvudsakligen konsumentprodukter i en väldigt speciell nisch. Syns nischen? Förstår besökaren vad Doro producerar? Vi tar det steg för steg.

1. Doros logotyp är fin, men saknar några indikationer på vad företaget handlar om. En tagline eller en liten punchline hade hjälpt. Jag bjuder på en ”Telekomprodukter för seniorer”.
2. Menyvalen är som tagna ur ett skolboksexempel för en hemsida. Kisa lite och du hade kunnat applicera samma meny på vilken produktsite som helst. Göm inte produkterna bakom det anonyma menyvalet Produkter. Lyft fram era produkter eller produktkategorier och gör er själva en tjänst.
3. Kampanjytan är det första som hintar om var vi hamnat. Doro är relativt bra med bild- och textval, men det kan bli bättre. På exemplet på bilden syns mobiltelefonen, men Doros USP (lättanvänt, senioranpassat, enkelt) lyser med sin frånvaro. Korta texter är svåra att skriva. Välj ord, och bilder, med omsorg och ha alltid den nya kunden i åtanke.
4. Det som faktiskt är bra på sajten är sidtiteln. Även om det kan tyckas vara den minst viktiga delen ur denna aspekt är den icke desto mindre en del som berättar vad ni gör. Sidtiteln är inte sällan första intrycket – make it last!
5. Något som helt och hållet saknas, och som hade varit till stor fördel för just Doro, hade varit en liten snygg box med en hisspitch eller en boilerplate. Lyckas man inte på punkterna ovan förklara vad man erbjuder får man helt enkelt göra det i klartext.
Mycket längre än så kommer vi inte. Innan besökaren tappat intresse har hen inte alls hunnit scrolla eller slentrianmässigt knappt scrollat. Därför är det otroligt viktigt att at-a-glance-informationen finns above the fold.
Tappar ni kunder på att era besökare inte förstår hur grym produkt eller tjänst ni erbjuder? Hör av er, så går vi igenom er sajt och tar den till nya höjder. Kanske lite A/B-testning, minskade laddtider och sökoptimering när vi ändå är igång?
Lite mer läsning: 8 Seconds Rule – Making your web site stickier och 25 reasons why I’ll leave your website in 10 seconds