Kategorier
Blog

Bojkotta bubbelvatten, idiot!

Här om dagen fick jag höra om Sveriges (världens) sjukaste sak. Det finns alltså lastbilschaufförer som på allvar kör från Dalarna till Skåne med flaket lastat med Loka. Väl i Skåne lastar man om och kör hela vägen tillbaka till Dalarna med flaket fyllt av Ramlösa.

Cyklister i Bergslagen (c) Visit Sodra Dalarna

Idioter! Vi har kanske världens finaste kranvatten, nästan oändlig tillgång till färska frukter och en sodastreamer i var och varannan lägenhet. Ändå finns det folk som måste köra vatten från Dalarna till Skåne och från Skåne till Dalarna. Med diesel-driven lastbil!

Fast det är ju inte lastbilschaufförernas fel. De riktiga idioterna är vi konsumenter. Bojkotta flaskvatten och ta ett litet steg bort från ekologiskt självmord, idiot. Vill du verkligen dricka vatten från hälsokällan i Bergslagen? Skippa förihelvete Thailandsresan och åk dit. Här, jag bjuder på lite resmålstips. Idiot.

Kategorier
Blog Produktioner

DIY: Studioarm för mikrofon

Varje tisdag morgon spelar vi in AppSnack. Varje tisdag morgon försöker jag bolla med micen, kaffet, shownotes och dator samtidigt utan att göra ljud ifrån mig. En studioarm känns sådär skönt radio-coolt, men de kostar i regel flera hundra. Flera hundra för något som egentligen bara är en glorifierad skrivbordslampa. Utan lampa.

Här om dagen tog jag saken i egna händer och byggde mig en studioarm. Det blev helt grymt bra – och kostnaden? 35 kr! Myrorna i Malmö hade flera fina kandidater och valet föll på en rosa skrivbrodslampa komplett med fäste för den blygsamma prislappen 35 pix. Jag kommer ta dig genom hela byggprocessen steg-för-steg. Häng med!

Studioarm

Steg 1

Det första steget är att se till så du har allting hemma. Skrivbordslampan och mic med sladd är obligatoriskt, men resten av grejerna beror lite på hur din mic och din lampa ser ut. I mitt fall använde jag:

  • Mic med sladd
  • Skrivbordslampa
  • Eltejp
  • Buntband
  • 2 st små skruvar
  • VP-rör
  • Öl (ej obligatoriskt)

 

Steg 2

Studioarm steg 2

Skruva bort delar du inte längre behöver, framförallt lampskärmen. Klipp av strömsladden, men se för bövelen till att lampan inte är kopplad in i väggen. Dra väck strömsladden, denna behöver vi inte längre!

 

Steg 3

Jag ville fästa micen lite extra så att det verkligen sitter stabilt när det är inspelningsdags. Jag ryser av tanken vad Carl Christo hade sagt om man dunsat micen i bordet under inspelning. Till min hjälp hade jag ett VP-rör som jag delade på mitten och som således skapa en halvbåge som micen fint landade i.

 

Steg 4

Det numera halva VP-röret måttades, borrades och skruvades fast på lampans fäste. För att inte riskera skrapa micen slipade jag ner kanterna och tejpade ordentligt över skruvarna. Micen fäste jag med buntband. Jag älskar buntband.

Steg 5

Sista steget var att fästa micsladden. När du gör detta, tänk på att vara generös med extrasladd vid micen och vid lederna. Du vill inte att en för kort sladd plötsligt ska skapa problem vid inspelningen. Sen var det inte mer – montera fast din nya studioarm på lämpligt skrivbord och podda loss! Vill du höra mig snacka kan du lyssna på avsnittet nedan eller hitta ännu fler avsnitt på macworld.se/podcast

Kreativa lösningar är en del av min vardag, oavsett om jag poddar för Macworld, skriver kod eller planerar projekt. Låter det som någon du vill jobba med? Hör av dig – så tänker vi utanför boxen tillsammans.
Twitter: @iamlinus
E-post: hello@iamlinus.se

Kategorier
Blog

adamhaglund.se och köpta WordPress-tema

Apelöga är en fabrik. En kreativ, produktiv, media-fabrik. Knappt två månader har gått sen jag började här och nästan på löpande band har det producerats sajter, flyers, reportage, filmer, Facebook-kampanjer, blogginlägg och gud-vet-vad.  Senast ut är Malmös bästa fotograf och min chef Adams personliga portfolio; adamhaglund.se. Wihoo för det, men ingen cred till mig.

Sajten var påbörjad redan i somras, så allt jag gjort är att finlira och jobba bakom-scenen med SEO, Analytics och andra ”detaljer”. Sajten är toppenfin, och Adam ska vara nöjd, men jag tänkte ändå skriva ett par rader om köpta sk ”Premium” WordPress-teman och varför det är så dödstråkigt (och dumt).

Adam Haglunds nya sajt adamhaglund.se

Detta ska du tänka på innan du handlar ett Premium-tema

Temat i fråga heter DK och är köpt på Themeforest. Det är inte särskilt mycket gjort med det rent visuellt – så ni kommer garanterat känna igen det om ni letar. Jag har tidigare jobbat med liknande tema, men den gången var det Diner från Woo Themes. Båda två lider av samma symptomer. Sådant som en köpare kanske inte tänker på från början, men som dyker upp som ett brev på posten.

 

Vem är ett köpt WordPress-tema till för?

Som jag ser det finns två målgrupper som nöjer sig med ett köpt tema.

Målgrupp 1 kallar vi för nybyggare.

Det är någon som snabbt, billigt och enkelt vill få upp väldigt mycket funktionalitet på en väldigt kort period. Man vill lägga upp en sajt eller tjänst för internt bruk eller kanske som proof-of-concept innan man gör sin real-deal. Fine! Kör på, men räkna med att få börja om från början när ni vill börja expandera, utveckla, manipulera.

Målgrupp 2 kallar vi för dummies.

En dummy är någon som verkligen, verkligen vill ha upp en sajt eller en tjänst, men som helt enkelt inte vet hur. Då funkar också köpta teman utmärkt. Det är tråkigt bara när det visar sig att man har en likadan sajt som en konkurrent. Eller en kollega…

Jag har varit och är fortfarande både en dummy och en nybyggare – men ju mer jag rör mig ifrån det ju mer börjar jag avsky dessa ”premium”-tema. Funderar du på att köpa ett premium-tema? Fundera då först på dessa punkter.

  • Vill du sticka ut? Många premium-teman erbjuder variationsmöjligheter, men de är ofta begränsade till bilder, typsnitt, färger och sidmallar. En van besökare kommer snabbt känna igen designen – vilket kan dra ner på hur hen ser på dig eller ditt varumärke.
  • Tänker du utveckla sidan med egna funktioner? Med teman som erbjuder väldigt mycket funktionalitet out-of-the-box kan det vara svårt att koppla till egna 3:e parts tillägg. Kanske är det inne och mixtrar i WP-kärnfunktionalitet, eller så har det redan en variant av den funktionen du vill ha och då kan det krocka! Vill du utveckla helt egna funktioner kan den omfattande, komplicerade tema-koden göra det onödigt klurigt att utföra enkla kommandon.
  • Planerar du avvika kraftigt från temats utseende? Dessa teman är byggda för att man enkelt ska kunna göra vissa modifikationer. Rör man sig utanför dessa valmöjligheter blir det snabbt klyddigt. Relationer och funktioner, olika språk och tillvägagångssätt gör att det inte alltid blir straight-forward när man vill styla eller förändra.
  • Har du speciella preferenser inne i CMSet? Tough-luck. Ett premium-tema lägger gärna till nya menyval, sektioner, properties och annat inne i CMSet. Är du van vid en vanlig WordPress-installation kan det ändå bli svårjobbat och ologiskt med ett premiumtema, och då kan man egentligen bara gilla läget.

 

Slutsats

Ett premiumtema är väldigt, väldigt mycket funktionalitet för en liten peng – men likt en Apple-produkt blir det snabbt dyrt och meckigt när man vill röra sig utanför dess ekosystem och begränsningar. Tänk till två gånger innan du pröjsar – eller bli åtminstone inte förvånad när prislappen snabbt stiger för enklare ändringar.

Är jag för hård? Trångsynt? Fick du hjälp av mina punkter? Tyck till – jag finns på Twitter som @iamlinus

Kategorier
Blog

Case: dynamicdog.se

I den här case studyn kommer jag presentera en rad punkter där Dynamic Dogs nuvarande hemsida brister och ytterligare några punkter som jag anser bör finnas. Dessa presenteras med tre, av mig, utvalda huvudmålgrupper i baktanke.

DynamicDogs nuvarande (och snart gamla) hemsida

Jag har ofta fått höra positiv kritik om Dynamic Dogs hemsida (dynamicdog.se). Den är enkel, snygg och gör jobbet utan att vara vräkig eller påflugen. Hemsidan består idag av en enda sida med kort intro om byrån, en lista med utvalda projekt och slutligen en sidfot med adress, FlickR-bilder och en flash-app som läser ut tweets.
Enkelheten till trots lyckas Dynamic Dog presentera det mest aktuella projekten och händelserna, info om företaget och en ”behind-the-scenes”-känsla på ett bra och trovärdigt sätt.

Prospekterande kunder

Idag: Givetvis är blivande kunder en viktigt målgrupp. Det är också här den befintliga hemsidan idag har sitt fokus. En kort, koncis presentation och utvalda projekt ger en bra översikt över Dynamic Dog som byrå.

Problem: Det första Dynamic Dog missar med nuvarande hemsidan är möjligheten att sökmotoroptimera för andra uttryck än det huvudsakliga ”webbyrå Malmö”. Inga projekt visas på enskilda sidor, inga artiklar eller sidor finns som kan sökoptimeras för t.ex. ”Umbraco” ”EpiServer” eller ”SEO Malmö”.

Lösning: Google gillar som bekant innehåll och att skapa upp nya, fylliga sidor som berättar mer om Dynamic Dog och dess produkter och tjänster är ett måste. Sidorna får egna URLer och sökoptimeras för viktiga utvalda sökord.
Varje sida bör innehålla Call To Actions (CTA) – t.ex. ”Kontakta oss för info om arbete med Umbraco” ”Läs även om vårt licensierade CMS – EPiServer”.

Prospekterande medarbetare

Idag: Två delar tilltalar idag främst prospekterande medarbetare. Del splashar länkade till pdfer när tjänster söks och dels FlickR-bilder och inläsning av tweets som ger en bra, rolig insikt i hur det dagliga kontorslivet är på Dynamic Dog.

Problem: Google kan förvisso indexera vissa pdfer, men att ha så viktigt innehåll i pdf är dumt. När det gäller spontanansökningar är ”behind-the-scenes”-delen superviktig och egentligen tycker jag att man sköter den här delen bäst, men det måste göras mer.

Lösning: Motivera alla anställda att ta fler bilder och twittra mer! För många som söker jobb på webbyråer är det minst lika viktigt med roliga arbetskollegor som någonting annat. Fimpa flashen – låt utvecklarna leka med nya spännande tekniker istället.
Det bör också absolut finnas en (sökoptimerad-)sida speciellt för tjänster man söker och inte ha detta i pdfer.

Nuvarande kunder

Idag: Helt ärligt. Förutom några få inlänkar gör man idag inte ett skit för sina nuvarande kunder.

Problem: Största problemet är så klart att det idag inte finns någon anledning för en befintlig kund att besöka Dynamic Dogs hemsida.

Lösning: Här kommer il grande finale. Den minst eftersedda målgruppen ska bli den mest eftersedda.

Länksamling

Det skrivs väldigt mycket bra på internet och som webbyrå har man en skyldighet att ständigt hålla koll på sin omvärld och läsa det som skrivs. Ödsla inte tid på att skriva om artiklar eller försöka uppfinna hjulet igen – länka till det! Jobba sen aktivt med att tipsa era kunder om nyttiga länkar och se till att de läser. Det blir lättare att sälja in responsiv webdesign när kunden faktiskt vet vad det är.

Verktyg

Verktyg som är lätta att hitta och som hjälper kunden är guld värt och utstrålar kompetens. Skapa en ”specifikation”-sida som läser av klientens information och visar upp bra-att-veta-saker som IP, webläsarinfo, Flash-version osv. Gör en tjänst som randomiserar fram lösenord, en lorem-ipsum generator eller varför inte en nyckelords-koll. Hänvisa kunderna hit för att underlätta deras arbete, felanmälningar eller tester.

How-tos

Det kan finnas generella uppgifter som sällan görs på en hemsida. För att slippa tidskrävande samtal och mejl bör man på hemsida samla tutorials, step-by-step-guider eller förklarande filmer för att visa tex ”Lägg till ny användare i EPiServer”, ”Töm cache-minnet” eller ”Gör ett eget formulär i Umbraco”. Håll texterna korta och personliga.

Kundportal

I vissa fall kan det finnas kundspecifikt material som måste skyddas med lösenord. Var noga med att berätta på hemsidan att detta material finns för att göra det attraktivt för både befintliga och prospekterande kunder.

Flöden och prenumerationer

Låt kunden själv bestämma hur de vill ta del av innehållet. Erbjud RSS, auto-tweets, nyhetsbrev och liknande. Utnyttja de automatiskt tjänster som finns för att inte göra det till en bördan.

Summering

Uttrycket ”Skomakarens barn..” är en lam ursäkt som inte håller i längden och det är dags att sko sig! Genom att introducera en tredje målgrupp, de befintliga kunderna, kommer man inte bara ha ett ”skyltfönster på internet” utan en fullfjädrad digital tjänst. Håller man innehållet på en personlig, varm nivå kommer det nya materialet dessutom ge mervärde till prospekterande kunder och medarbetare, som är de andra två målgrupperna. Med tre definierad målgrupper blir det lättare att styra innehållet och sätta upp konkreta, mätbara mål.

Lägg tid på hemsidan, håll den au-jour med senaste tekniken och lev som ni lär. Om man förväntar sig att ens kunder ska avsätta tid och pengar på sina hemsidor gör man bäst i att själv bejaka det tillvägagångssättet.

Kategorier
Blog

Publicerad på MacWorld!

För inte allt för längesedan blev AppTV mer eller mindre uppköpta av IDG-ägda MacWorld. Toppenkul för alla oss som kämpat så länge med AppTV att det nu äntligen börjar rassla till i antalet lyssnare, tittare och till och med lite i kassan. För er som inte känner till det är det @BigMajk, @Gisselsson, @Raekob och senaste tillskottet @tobiashieta som är mest aktiva. Jag är med på AppTV och AppSnack så mycket jag bara hinner och häromdagen kom så äntligen min första egna publicering.

Jag och Michael var och live-filmade iPhone5-släppet för AppTV och jag gästspelade i AppSnack #31, men dettta är alltså första gången jag är med for real liksom. Toppenkul! Ni kan se inslaget i sin helhet nedan eller gå till artikeln ”Supernyhet för utvecklare i iOS 6” på MacWorld.

 

Kategorier
Twitter

Bokmärkt: How To Become A Top…

Bokmärkt: How To Become A Top WordPress Developer In An Ocean Of ”Experts” | Smashing WordPress: http://t.co/AVvgLCRE

Kategorier
Twitter

Första dagen på plugget! Ån…

Första dagen på plugget! Ångestladdade lokaler fast med taggade studenter. Pepp!!

Kategorier
Twitter

Neeeeej! Så jävla bittert. V…

Neeeeej! Så jävla bittert. Vafan. #Malm

Kategorier
Twitter

Byteshandel. #swapmeet #fixedg…

Byteshandel. #swapmeet #fixedgear #hipsters @ Enskifteshagen http://t.co/jsFwfqzF

Kategorier
Twitter

D-reeeex!

D-reeeex!