Tyskarna vill ta betalt av Google för länkar

By Linus Larsson,

  Filed under: Blog
  Comments: Kommentarer inaktiverade för Tyskarna vill ta betalt av Google för länkar

Rubriken är så sjuk, så sjuk. Det gör den icke desto mindre sann. Tyskland har presenterat ett lagförslag där man vill att Google ska betala för att få länka till tyska nyhetssidor. Först trodde jag att tyska medier ville betala Google för att synas bättre i SERPen, men det är ju precis tvärtom. Minst sagt snurrigt.

”Länkandet är ett ofog”

Det är inte bara tyskarna som tycker det här verkar vara en kanonbra idé. Jeanette Gustafsdotter är VD för tidningsutgivarna och hon säger följande till tidningen Journalisten:

– Det är inte fel att den här frågan väcks. Tidningar och upphovspersonerna ska få betalt för sitt arbete. Länkandet är ett ofog, rent ut sagt.

Internet är ju länkar!! Utan länkar blir internet som en uppslagsbok utan innehållsförteckning, sidnumrering eller inbördes ordning. Strukturell anarki och ett slutet litet system som ingen kommer vilja (eller kunna) använda. Det är banne mig Annie Lööf-klass på den kommentaren.

Att finnas på Google är inte obligatorisk

Man verkar också tro att Google på något vis är obligatoriskt på internet. Så är det så klart inte. Det är sjukt jävla viktigt, men knappast obligatoriskt. Att stänga ute Google och andra sökrobotar görs enklast med en robots.txt-fil. Ett påhitt som funnits med sen urminnes tider. Läs mer på http://www.robotstxt.org/ eller kika på min robots-fil.
Om nu tyska medier menar att de tappar intäkter på att finnas på Google så kan de helt sonika stänga ute Google från deras sajt. Lycka till med det.

 

Statistik till tyskarna

Vikten av synlighet ökar med minskad lojalitet

På en av mina redaktionella sajter står Google-hänvisad trafik för 55% av trafiken under december månad. Även om jag tar bort sökord som innehåller sajtens namn ligger det stadigt på 49%. De allra, allra flesta av dessa 49% vill inte ens till min sajt. De vill inte till någon sajt alls, de vill bara ha svar på sin fråga eller läsa på om det ämnet de letar efter. Majoriteten av Google-hänvisad trafik lämnar sajten bara efter några enstaka sidor, förhoppningsvis för att de hittat svaret på sin fråga. Min hypotes är att detta är ett vanligt beteende bland nyhetssökande Googlare. Man är inte lojal mot sin lokala tidning som förr, utan vill hitta information på ett ämne eller en specifik fråga och bryr sig inte om var man får infon.

Ett exempel på detta är NHL-lockouten som idag ser ut att ta slut. Högst upp i mitt resultat kommer thestar.com. Efter att ha läst artiklen har jag fått den infon jag vill ha, så jag lämnar sajten och fortsätter jobba. Sydsvenskan har säkert också en artikel på ämnet, men det är inte där jag läser den.

Så mitt tips till den nyhetssajt som väljer att stå utanför Google (eller Bing för den delen) är att kolla i er statistik. Hur mycket trafik kommer från Google? Den dagen ni står utanför kommer den trafiken gå till era konkurrenter.

Comments are closed for this post.